Tekstury IES to pliki, które zawierają informacje o dystrybucji światła dla określonego źródła światła. Skrót "IES" oznacza "Illuminating Engineering Society", organizację zajmującą się badaniem i standardyzacją oświetlenia.
Tekstury IES są często stosowane w programach do renderowania trójwymiarowych scen, takich jak oprogramowanie do projektowania wnętrz, architektury czy gier komputerowych. Plik IES zawiera dane fotometryczne, które opisują jak światło jest emitowane z danego źródła, takie jak intensywność, rozkład kątowy i inne parametry.
Wykorzystanie tekstur IES pozwala na dokładniejsze odwzorowanie rzeczywistego zachowania światła. Można nimi symulować różne rodzaje lamp, takie jak żarówki, świetlówki, reflektory itp. Dzięki temu można uzyskać realistyczne efekty oświetleniowe w wizualizacjach komputerowych.
Tekstury IES są zazwyczaj dostępne jako oddzielne pliki, które można zaimportować do odpowiednich programów do renderowania. Następnie można przypisać je do odpowiednich źródeł światła w scenie, aby uzyskać pożądane efekty oświetleniowe.
Warto zauważyć, że tekstury IES są oparte na standardzie opracowanym przez Illuminating Engineering Society i nie są jednoznacznie interpretowane przez wszystkie programy do renderowania. Dlatego ważne jest, aby używać ich w oprogramowaniu, które obsługuje ten format pliku i jest zgodne z danymi fotometrycznymi w pliku IES.
Podstawowe rozwiązanie oświetlenia w Blender , rendering Cycles.
1. Tutaj mamy wybrany panel 'Shading' , włączony 'Use Nodes' . Trzeba pamiętać, że IES instalujemy na dodanym obiekcie oświetlenia . W tym przypadku 'Area'.
Inny przykład Nodes dla oświetlenia IES.
Dodatkowo w zakładce 'Render Propertie' ,wybierając 'Color Management' możemy ustawić 'Exposure' ekspozycje światła całego otoczenia oraz 'Gamma' co wpływa na światło otoczenia.
rNiewłaściwe ustawienie gammy może prowadzić do nieodpowiedniej wyświetlania obrazów. Na przykład, zbyt niska gamma może powodować, że obrazy wydają się ciemne i pozbawione szczegółów w jasnych obszarach. Z kolei zbyt wysoka gamma może powodować utratę szczegółów w ciemnych obszarach i sprawiać, że obrazy wydają się przepalone.
Komentarze
Prześlij komentarz
Witam serdecznie