- Pobierz link
- X
- Inne aplikacje
Podstawy Blendera dla modelarzy papierowych – Instalacja i obsługa addona "Export Paper Model"
Blender to potężne narzędzie do modelowania 3D, które może być również używane przez modelarzy papierowych do tworzenia własnych, precyzyjnych siatek do składania. Dzięki dodatkowi "Export Paper Model" możemy w prosty sposób rozłożyć nasze modele 3D na płaskie arkusze do druku, co znacznie ułatwia proces projektowania papierowych modeli. W tym wpisie pokażę Ci, jak krok po kroku zainstalować i korzystać z tego przydatnego rozszerzenia.
Pobierz BLENDERA ze strony Link
Instalacja dodatku "Export Paper Model" w Blenderze
Aby móc eksportować modele do postaci siatki do wydruku, musimy najpierw zainstalować odpowiedni dodatek. Oto jak to zrobić:
- Pobranie dodatku
- Blender domyślnie zawiera dodatek "Export Paper Model" w swoich plikach instalacyjnych, więc nie trzeba go pobierać osobno.
- Aktywacja dodatku
- Otwórz Blendera i przejdź do zakładki Edit → Preferences.
- W oknie ustawień wybierz Add-ons.
- Wyszukaj frazę "Export Paper Model" w pasku wyszukiwania.
- Zaznacz pole wyboru obok dodatku, aby go aktywować.
- Kliknij Save Preferences, aby zapisać ustawienia.
Obsługa "Export Paper Model" – Jak przygotować model do rozkładania?
Po aktywowaniu dodatku możemy przystąpić do eksportu naszego modelu w formie siatki do druku. Oto kolejne kroki:
Przygotowanie modelu
- Model powinien być odpowiednio uproszczony – nadmiar detali może utrudnić składanie.
- Warto sprawdzić, czy model składa się z jednej siatki (jeśli nie, można go połączyć kombinacją Ctrl + J).
Otwieranie dodatku
- Zaznacz model w widoku 3D.
- Przejdź do zakładki File → Export → Paper Model (.svg/.pdf).
Konfiguracja eksportu
- Scale: Określa skalę modelu na wydruku.
- Page Size: Wybierz format strony (np. A4).
- Edge Display: Możesz zaznaczyć, czy chcesz dodać linie cięcia, zgięć itd.
Eksportowanie siatki
- Kliknij Export, wybierz lokalizację zapisu i gotowe! Plik można otworzyć w programach graficznych, takich jak Inkscape lub Adobe Illustrator, aby dodać dodatkowe oznaczenia.
Dzięki tym krokom możesz szybko i sprawnie przygotować swoje modele 3D do druku i składania w formie papierowych konstrukcji. W kolejnych wpisach omówimy szczegółowo sposoby optymalizacji modeli pod kątem papierowego modelarstwa! 🚀✂️
Linie cięcia modelu i nałożyć teksturę UV Map w Blenderze?
Po aktywacji dodatku "Export Paper Model" i przygotowaniu modelu do rozkładania, możemy dodatkowo określić, w których miejscach mają przebiegać linie cięcia. Dzięki temu uzyskamy lepszą kontrolę nad podziałem siatki na części łatwe do wydruku i składania.
1. Ręczne ustawianie linii cięcia modelu
Domyślnie Blender sam rozkłada model na siatkę, ale czasami warto ręcznie zaznaczyć krawędzie, które mają być liniami cięcia. Możemy to zrobić w Edit Mode, korzystając z funkcji Mark Seam.
Krok po kroku:
Wejdź w tryb edycji modelu
- Wybierz obiekt i przejdź do Edit Mode (klawisz
Tab
).
- Wybierz obiekt i przejdź do Edit Mode (klawisz
Zaznacz krawędzie do cięcia
- Przejdź do trybu wyboru krawędzi (
2
na klawiaturze numerycznej lub kliknij ikonę krawędzi w górnym menu trybu edycji). - Kliknij Shift + PPM (Prawy Przycisk Myszy), aby zaznaczyć krawędzie, w których chcesz przeciąć model.
- Dobrą praktyką jest wybieranie krawędzi tam, gdzie model można logicznie rozłożyć na części bez dużego rozciągania.
- Przejdź do trybu wyboru krawędzi (
Zaznaczenie krawędzi jako miejsca cięcia
- Po wybraniu odpowiednich krawędzi naciśnij Ctrl + E i wybierz Mark Seam.
- Zaznaczone krawędzie zmienią kolor na czerwony – Blender będzie traktował je jako punkty rozcięcia siatki.
Eksportowanie modelu
- Po ustawieniu szwów (
Seams
), przejdź do File → Export → Paper Model i sprawdź, jak Blender rozłoży siatkę. - Jeśli wynik Ci nie odpowiada, wróć do edycji i dostosuj szwy.
- Po ustawieniu szwów (
2. Nakładanie tekstury przy użyciu UV Map
Po przygotowaniu siatki dobrze jest nałożyć teksturę, np. rysunki detali czy oznaczenia na modelu. Blender umożliwia przypisanie obrazka do modelu poprzez UV Mapping.
Krok po kroku:
Przygotowanie modelu
- Upewnij się, że Twój model ma oznaczone szwy (
Seams
), jak opisano wcześniej. - Przejdź do Edit Mode (
Tab
).
- Upewnij się, że Twój model ma oznaczone szwy (
Rozłożenie UV Map
- Upewnij się, że masz zaznaczony cały model (
A
). - Otwórz panel UV Editing (zakładka w górnym menu lub
Shift + F10
). - W widoku 3D naciśnij U i wybierz Unwrap – Blender rozłoży siatkę na płaską mapę.
- Upewnij się, że masz zaznaczony cały model (
Przypisanie tekstury
- Przejdź do Shading (
Shift + F3
) i dodaj nowy materiał (+ New
). - W Shader Editor kliknij
Shift + A
→ Texture → Image Texture. - Wybierz lub załaduj teksturę, np. plik
.png
. - Połącz wyjście tekstury do Base Color w shaderze Principled BSDF.
- Przejdź do Shading (
Dostosowanie UV Map
- W widoku UV Editing dostosuj rozłożoną siatkę do tekstury, przesuwając i skalując (
S
,G
,R
). - Możesz ręcznie edytować punkty UV, aby lepiej dopasować teksturę do modelu.
- W widoku UV Editing dostosuj rozłożoną siatkę do tekstury, przesuwając i skalując (
Podsumowanie
- Ręczne ustawienie linii cięcia (
Mark Seam
) pozwala na lepsze kontrolowanie podziału modelu na części do druku. - UV Mapping umożliwia nałożenie tekstury na model, dzięki czemu papierowy wydruk będzie miał realistyczne detale.
- Eksport do SVG/PDF uwzględni zarówno cięcia, jak i tekstury, które naniesiesz na model.
Dzięki tym technikom możesz tworzyć bardziej profesjonalne i dopracowane modele papierowe! ✂️📄🚀
Komentarze
Prześlij komentarz
Witam serdecznie